Μαρία Θωμαδάκη |
  Γεωργία Θωμαδάκη |
«Λαμβάνοντας πάντα υπόψιν τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε παιδιού, στοχεύουμε στην βέλτιστη ανάπτυξή του! Διαθέτοντας τις πιο σύγχρονες μεθόδους, αλλά και απεριόριστη αγάπη και θέληση, τίποτα δεν μπορεί να μας σταματήσει από το να επιτύχουμε το στόχο μας»!
Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την προώθηση της υγείας μέσω της χρήσης σκόπιμων και στοχο- κατευθυνόμενων δραστηριοτήτων.
Κύριος σκοπός της εργοθεραπείας είναι να βοηθήσει τα άτομα να επιτύχουν το μέγιστο επίπεδο λειτουργικότητας και ανεξαρτησίας σε όλες τις πτυχές της ζωής τους (WFOT 1994).
Η παιδιατρική εργοθεραπεία παρέχει τις υπηρεσίες της σε βρέφη, παιδιά και έφηβους. Σαν κύριο εργαλείο χρησιμοποιεί τη σκόπιμη δραστηριότητα και το ειδικό παιχνίδι με σκοπό να αξιολογήσει τις λειτουργικές ικανότητες του παιδιού ώστε να το βοηθήσει να αναπτύξει ή να βελτιώσει τις δεξιότητες εκείνες που δεν έχει καταφέρει ακόμα να κατακτήσει.
Χρησιμοποιώντας σαν μέσο το παιχνίδι, ο εργοθεραπευτής προσπαθεί αρχικά να προσεγγίσει το παιδί, να του προκαλέσει το ενδιαφέρον και να το βοηθήσει να εξερευνήσει το κόσμο γύρω του, τα συναισθήματά του, να μάθει τις βασικές έννοιες όπως τα χρώματα, τα σχήματα, τον χώρο, το σώμα του, καθώς επίσης και να αναπτύξει τις κινητικές του δεξιότητες. Ο εργοθεραπευτής χρησιμοποιώντας ειδικό παιχνίδι: μπάλες, κούνιες, δοκούς ισορροπίας, χάντρες, ψαλίδια, στεφάνια, κορύνες, τραμπολίνο, τοίχο αναρρίχησης, κ.λ.π., προσπαθεί να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει το εσωτερικό του κίνητρο, να το κατευθύνει να αντιληφθεί τις δεξιότητές του και να ενισχύσει την αλληλεπίδραση του με το περιβάλλον με σκοπό να το ωθήσει να δοκιμάσει τις δυνατότητες του και να αποκτήσει εμπιστοσύνη στις ικανότητες του.
Παιδιά που ανήκουν στις παρακάτω διαγνωστικές κατηγορίες κρίνεται απαραίτητο από τους Αναπτυξιολόγους, Παιδονευρολόγους, και Παιδοψυχιάτρους να παρακολουθούν πρόγραμμα Εργοθεραπείας:
• Νοητική Υστέρηση
• Εγκεφαλική Παράλυση & άλλες Νευρομυϊκές Παθήσεις
• Αυτισμός, Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές & Σύνδρομο Asperger
• Αισθητηριακές Διαταραχές (Μειωμένη όραση & Τύφλωση, Βαρηκοΐα & Κώφωση)
• Διαταραχές Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
• Διάφορα Σύνδρομα (Down, Angelman, Prader-Willi, Rett, κ.α. )
• Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (π.χ. Δυσλεξία, Δυσγραφία, Δυσαριθμησία)
• Δυσλειτουργία στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
• Ψυχοκινητική Καθυστέρηση
• Συναισθηματικές Διαταραχές (Επιθετική Συμπεριφορά, κ.α.)
• Συνύπαρξη δύο ή και περισσοτέρων διαγνώσεων (π.χ. νοητική υστέρηση & εγκεφαλική παράλυση)
Πολλές φορές παρακολουθούν πρόγραμμα Εργοθεραπείας και παιδιά που δεν ανήκουν σε κάποια από τις παραπάνω διαγνώσεις, δηλαδή παιδιά τυπικής ανάπτυξης, ωστόσο εμφανίζουν κάποιες δυσκολίες στους βασικούς άξονες ανάπτυξής τους, με βάση τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας τους.
Ο εργοθεραπευτής θα πρέπει να γνωρίζει καλά την ανάπτυξη του παιδιού καθώς και τα αναπτυξιακά στάδια ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίσει τις δυσκολίες του παιδιού. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι κάθε δυσκολία έχει διαφορετική επίπτωση στην ζωή του παιδιού ανάλογα με την ηλικία του και το στάδιο ζωής στο οποίο βρίσκεται. Με βάση τους άξονες της φυσιολογικής ανάπτυξης, ο εργοθεραπευτής απευθύνεται στους παρακάτω τομείς δεξιοτήτων:
Το Κέντρο Αναπτυξιακής Παρέμβασης «Στοχεύω» λειτουργεί ως πρότυπο και εξειδικευμένο Κέντρο Εργοθεραπείας στην Πετρούπολη. Οι εργοθεραπευτές μας συμμετέχουν ενεργά και δυναμικά στο σχεδιασμό της εργοθεραπευτικής παρέμβασης του παιδιού στοχεύοντας στην βελτίωση της ανάπτυξής του. Ανάλογα με το αποτέλεσμα της αξιολόγησης οι εργοθεραπευτές μας διαμορφώνουν το καταλληλότερο πρόγραμμα, χρησιμοποιώντας τις πιο σύνθετες και σύγχρονες μεθόδους θεραπείας και είναι πάντα σε συνεργασία με το σπίτι, το σχολείο και τις υπόλοιπες εξωσχολικές δραστηριότητες του παιδιού. Επιπλέον, στο Κέντρο μας διαθέτουμε 3 ειδικά διαμορφωμένες και ασφαλείς αίθουσες Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης με αιωρούμενο και μη εξοπλισμό όπως τοίχο αναρρίχησης, πισίνα με μπαλάκια, κούνιες διαφόρων ειδών, τραμπολίνο, τούνελ, μονόζυγο κι άλλο εξοπλισμό που ενισχύει τις κινητικές εμπειρίες των παιδιών.